Joe habe ich euch bereits vorgestellt (hier zu lesen). Der Franzose hat es sich zur Aufgabe gemacht Copycats aufzudecken. In seinen Worten heisst das: «I’m a coïncidences hunter in advertising since 1999. Masked to unmask copycats. I’m a real pain in the ass for all lazy creatives worldwide. I love original ideas. I’m a blogger, a columnist, a book writer, an incorruptible jury member, a keynote speaker. Whatever your agency is, beware, I’m watching you!»
Das gelingt ihm derart gut, dass seine Popularität ständig am Wachsen ist. Es freut mich, dass ich vermelden kann, dass Joe fester Bestandteil von Seiler’s Werbeblog wird. Einmal im Monat wird er seine liebsten Copycats verraten. Dies können alte, wie auch aktuelle Kampagnen sein. Joe lebt in Frankreich, seine Texte werde ich in englischer Sprache veröffentlichen. Here we go:
Joe La Pompe:
My 3 copycats of the month / 2 new ones and an old one with a cow… just because right now we’re in the middle of the famous Agricultural trade show in Paris.
1 – Nice set of double… identical ads
“Look at me in the eyes… and tell me it’s not a copycat. Both of these tasty visual metaphors were published in american magazines, which makes it another stupid (and sexist) crash”
THE ORIGINAL?
BMW Mini Cooper (teasing) – 2014
Source : Graphis Advertising Annual
Agency : Butler Shine & Stern (USA)
LESS ORIGINAL
Dodge Chrysler (published in Playboy) – 2016
Source : Coloribus
Agency : Wieden + Kennedy Portland (USA)
2 – A serious lack of genius
“Who in this industry never heard about the world famous Perrier campaign? It won numerous awards around the world. It’s an iconic „no words“ poster that inspired many others. Here we don’t speak about inspiration I’m afraid, but more about pure blatant copycat.”
THE ORIGINAL?
Perrier Mineral Water – 2000
Source : French Art Director Club Grand-Prix
Agency : Ogilvy & Mather Paris (France)
LESS ORIGINAL
Aurea Ketchup “irresistible” – 2016
Source : Coloribus
Agency : GT America (Brazil)
3 – Cow incidence?
“What a Cow-incidence… actually I really think it’s not a copycat, because the ad from Luxembourg was not widely spread on the internet and award shows. Anyway it’s funny because it’s the exact same cow type and the same lawn mower too.”
THE ORIGINAL?
Milk producers of Lux. – Early 2008
Source : Adada.lu
Agency : Binsfeld (Luxembourg)
LESS ORIGINAL :
Viking Lawn Mowers “Nothing cut the grass better” – 03/2009
Source : Cannes Archive Online,
Agency : Publicis Conseil Paris (France)
Mehr zu Joe erfahren Sie auf seiner Seite: www.joelapompe.net
Und an alle, die Print für nicht tot erklärt haben, kann ich sein Buch «100 Visual Ideas» empfehlen. Ich nehme es immer wieder zur Hand. Es ist faszinierend zu sehen, dass mit einem ähnlichen Insight tolle Kampagnen entstehen.
Bilder: zVg